Dage på en ø

Huset på skrænten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kan man aldrig vide

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den røde dame

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rie Osted Dag og Nat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rie Osted Marionetternes magt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rie Osted Stellas Genkomst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rie Osted Marias Bog

 

 

 

 

 

 

 

 

Rie Osted Afrodite folder sig ud

 

 

 

 

 

 

Rie Osted Men Anna hun lo

 

 

 

 

 

 

 

Rie Osted Silke

 

 

 

 

bogorm

S

 

 

 

 

 

Dage på en ø

Annas kæreste har bedraget hende, og for at komme væk hjemmefra melder hun sig til et ophold på en lille sydlandsk ø, et luksusrefugium. Hun får selskab af syv andre voksne fra forskellige lande og i forskellige aldre, som alle har deres grunde til at søge lidt væk fra verden. Og for en del af dem får dagene på øen betydning for deres fremtid. Også for Anna.

 

 

 

 

Huset på skrænten

Ulrik, en ung mand, it-specialist og nyforelsket, køres ned – var det en ulykke, som politiet tror, eller var det mord? Andrea de Lima engageres af den unge mands papmor til at finde en eventuel morder. Da hun kommer for tæt på, bliver det farligt for hende selv.  

Pluk af anmeldelser
„Flugtbilist eller raffineret morder? … Andrea går i gang med at grave sig ned i sagen. Ulriks bundulykkelige kæreste viser sig at vide besked med interessante detaljer. Desuden opsøger Andrea Ulriks arbejdsplads og render politiet på dørene. Huset på skrænten er en hyggekrimi, så det basker. Ikke at Rie Osted viger tilbage fra scener med vold eller morbide mord(forsøg). Men hun nurser også læseren med adskillige hygsomme skildringer af fredelige stunder i gode venners lag.
Katinka Bruhn, Weekendavisen

”Andrea de Lima er en fyrig dame med ben i næsen. Hun er jurist og privatdetektiv, mor til gymnasieeleven Markus og indehaver af ihærdighednes charme, der får hende til at dybdebore i de kriminalsager, hun bliver hyret til. Hvor politiet giver op og henlægger sager, tager Andrea over, og opklaringens lys skimtes. Vi er i den absolut letlæste genre …. Og dog formår hun at holde tungen lige i munden og levere en vare, der en sommerdag vil gøre godt på en strandtur. ”
Bente Wiik, Fyens Stiftstidende og Fyens Amtsavis

"Persongalleriet er tilstrækkeligt stort til, at man som læser har mange muligheder at gætte på, og afsløringens twist er fint turneret. Undervejs sker der både forgiftninger og dødsfald. Sproget er let, og romanen blander privatliv og opklaring på den klassiske, nordiske måde. … Hyggelig fortsættelse i serien om Andrea de Lima."
Lektørudtalelse, Sanne Caft

Det kan man aldrig vide, roman

’Hvordan kan man vide, om man har gjort det rigtige?’ spørger Irene på sit dødsleje og beder sin voksne datter Veronika om tilgivelse. Men for hvad? Veronika søger en forklaring og vender tilbage til sin barndomsby og den indadvendte og bitre Jenny, som absolut ikke ønsker at blive mindet om fortiden. Men Veronika graver videre og afdækker pinefulde hemmeligheder med konsekvenser for både hende selv og Jenny.

Pluk af anmeldelser
”Har man først én gang stiftet bekendtskab med forfatteren, hænger man på, for hun er en både blændende fortæller og portrættør. Meget hurtigt fornemmes alt det skjulte og usagte. … Man bliver revet med fra første side, og spørgsmål som skyld, skam og tilgivelse dukker op til overfladen.”
LO i SØNDAG

”En gammel kinesisk myte indleder Rie Osteds nye roman. Den illustrerer, at mennesker træffer valg uden at kunne forudse konsekvenserne af dem. … Det er en rigtig problemstilling, det er beskrevet fermt og med relevante pointer, men det kommer aldrig helt tæt på. ”
Vibeke Blaksteen, Kristeligt Dagblad

”Veronika, fraskilt forfatter med to store drenge på slæb sætter sig for at være flygtningen, der krydser sit spor på nysgerrige listefødder. … Sporet er snoet og smerteligt, ungdomsveninden Jenny en stram strigle, mens Veronikas yngste søn udsættes for tæv. Samtidig afskræller hun selv det rådne løg fra fortidens mentale frugtkælder, der indeholder den frygtelige sandhed. Og selv om dette ikke er en krimi, siger denne anmelder ikke mere … ”
Bo Tao Michaëlis, Politiken

den røde dame, krimi

En lille pige kigger ind ad et kældervindue i et forladt hus. Hvad hun ser der, kommer den private efterforsker Andrea de Lima for øre, og det involverer Andrea i en sag om en families tab og traumer og bringer hende selv i fare. Romanen følger op på sidste års krimi ’Dag&Nat’ med Andrea,
jurist og detektiv i ’H.H. Efterforskning.’

Pluk af anmeldelser
”Kvinden, der begyndte som advokatfuldmægtig i Rie Osteds debutkrimi ’Dag&Nat’ er stærkt tilbage her i ’Den røde dame’ ( …) ’Hyg Dem med uhygge’ var Politikens hæderkronede kronikredaktør og krimianmelder Harald Mogensens slagfærdige devise for adstadige og klassiske krimier, hvor komplicerede puslespil og polisk konversation var vigtigere for plottet end at skildre den kriminelle råhed (…) Rie Osted leverer en sådan sund og gedigen vare (…) Faktisk meget i retning af skotten Alexander McCall Smiths ’Damernes detektivbureau’ i Botswana. Osteds sprog er behageligt, kultiveret og med en stille langluntet humor ...”
Bo Tao Michaëlis i Politiken

”Jeg har ikke læst den første bog i serien, men nr. to er absolut anbefalelsesværdig. (...) Bogens plot hænger godt sammen, hovedpersonen er interessant og bipersonerne er troværdigt og godt beskrevne. Både den fireårige Ida, Andreas noget umulige teenagersøn og personerne omkring Hannibal Hansens efterforskningsbureau. Jeg ser frem til Andrea de Lima krimi nr. 3.”
Carsten Hove, Jydske Vestkysten

”Det er igen en god solid krimi med privatdetektiven Andrea de Lima. Hun er denne gang kommet tættere på politiet og især på vicekommissær Skotte, hvilket hun heller ikke har det fjerneste imod. Sproget er frisk og plottet solidt ligesom persontegningerne er gode, og de kan nok holde i en del flere krimier – som nok skal blive læst med nydelse.”
Lone Hansen, www.krimisiden.dk

Dag&Nat, krimi

En ung dreng kommer til at overhøre et mord på en kvindelig journalist i p-kælderen under bladhuset ’Dag&Nat’, han mistænkes for mordet og går under jorden. Hans mor hyrer den private efterforsker Andrea de Lima til at finde og rense drengen. Samtidig efterforsker politiet med vicekriminalinspektør Mikael Skotte i spidsen et andet mord i København. Han advarer Andrea de Lima mod at komme for tæt på en morder, men hun går sine egne veje. 

Pluk af anmeldelser
„Det giver i al fald læsere, der ikke kender hende, en ny lejlighed til at opdage, hvilken strålende sprogbehersker hun er, og hvilket skarpt blik hun har for aktuelle samfundsproblemer og for, hvad der rør sig i moderne mennesker …”
Jonas Hindsholm Bentzen, Børsen

”Der er gode anslag men også plads til forbedring i Rie Osteds første forsøg som krimiforfatter. … Så går det straks bedre med persontegningen af den unge Philip, der fint forbinder romanens forskellige lag og tematikker – voldelige fædre (og ægtemænd), børneopdragelse og mediernes rolle i samfundet.”
Sophie Engberg Sonne, Politiken

”En ny dansk krimi på banen og det er en flot debut. Spændende og godt plot samt en interessant hovedperson, som det skal blive spændende at følge i flere bøger. Andrea de Lima har en interessant fortid, som jeg er sikker på nok skal komme mere i spil i de senere bøger. Men allerede nu er det en stilsikker og god debut.”
Lone Hansen, www.krimisiden.dk

”Persongalleriet er realistisk og mangfoldigt. Der er kun få egentlige skurke og helte, hvilket minder en del om de bedre britiske detektivromaner.”
Tine Demandt, www.rundtombogen.dk

Marionetternes magt, roman

Annalena har giftet sig med den karismatiske David, og snart venter de barn. Men uhyggen sniger sig ind i forholdet, for han er ikke den, hun troede. Hun forlader ham, og så begynder det egentlige mareridt med den lille datter Emilie som omdrejningspunkt. Mest katastrofalt er det, at de instanser, der skal træffe beslutninger om forældremyndighed og samvær, optræder som marionetter med David som dukkefører. Bogen er et billede på den magt, som samfundets vilkårlige repræsentanter kan have over det enkelte menneskes liv og lykke.

Pluk af anmeldelser
”En roman om at svigte et barn og en mor – forbistret godt skrevet.”
LO, Ugebladet Søndag

”Det er et betændt og ulykkeligt stykke virkelighed, Rie Osted griber fat i i sin nye roman ’Marionetternes magt’, der er både underholdnings- og debatroman i ét. … Kan denne udvikling, som romanen beretter om, virkelig finde sted i dagens Danmark?”
May Schack, Politiken

” Det blev en af de bøger, som jeg slugte i næsten én mundfuld. … ’Marionetternes magt’ bliver en nøgleroman i min bevidsthed. Men en nøgleroman, hvor jeg kender flere af hver figur. ….Emilie er en romanfigur, som jeg kender utallige lidende søskende til. Bogen bør være tvangslæsning i statsamterne og i Familiestyrelsen. Der vil de sikkert sige, at det netop er fiktion, og at deres virkelighed slet ikke er sådan. Men de lyver – for sig selv.”
Viggo Bækgaard, advokat og talsmand for landsforeningen Børn og Samvær, Internettet

Stellas genkomst, roman

Mirja er jøde, og i 1941 må hun og Anton og deres to små børn flygte fra Polen. Den dramatiske flugt over Østersøen til Øland får tragiske følger. For musikeren Anton bliver violinen nøglen til et nyt liv, mens Mirja kæmper sig gennem dage fyldt med savn og skyld.

Bogens anden del udspiller sig i nutidens Danmark. Hovedpersonerne er Marta, barnebarn af de polske flygtninge, og Asger, hendes mand, der en aften kommer hjem og finder huset tomt. Marta er rejst – uden forklaring. I sit skjulested arbejder hun sig hen mod en voksende indsigt i sin evige følelse af svigt og skyld. Mirja og Marta er to skæbner knyttet til hinanden – og til den lille Stella.

Pluk af anmeldelser
”En flot roman med to medrivende kvindeskæbner.”
Marianne Eilenberger, BT

(Om bogens første del): ”Det er en rigtig skæbnefortælling, forfatteren her har fået strikket sammen, og vel får hun noget forærende af dramatikken, men hun formår sandelig også at forløse sin historie og fange sin læser. Det er godt gået og i bedste forstand professionelt.”
Susanne Bertram, Kristeligt Dagblad

”Genial vinterlæsning. Rie Osted skal have roser med på vejen for sin seneste roman, for den er fængslende og velskrevet lige fra første side.”
Ugebladet Søndag

Marias Bog, dokumentarroman

Maria er kristen armenier og opvokset i en vestligt orienteret familie i Shahens Iran. Revolutionen i 1979 ændrer hendes tilværelse og ødelægger hendes ungdom. Med Maria selv som fortæller oprulles en grusom historie om forfølgelse og flugt og om et møde med Danmark og danskerne på godt og ondt.

Pluk af anmeldelser
”Det er en indædt beretning, hvor man får en meget nærværende fornemmelse af at sidde lige foran den fortællende, knugede, men alligevel stærke flygtningekvinde. …. Rie Osted har stået distancen flot. Hun må have været fristet til at rette hist og her. Men hun har ikke blandet sig, men i stedet været Marias finger på tastaturet.”
Kari Sønsthagen, Berlingske Tidende

”Rie Osted har lyttet til Marias beretninger i mange, mange timer og stykket dem sammen med stor indføling, så mennesket Maria træder frem på godt og ondt.”
Pernille Bramminge, Politiken

”Marias historie er fortalt helt uden selvmedlidenhed og sentimentalitet, og vi følger hende med stor spænding samtidig med, at vi får et kig ind bag hidtil lukkede døre.”
Sonja Sabinsky, Venstrepressen

Afrodite folder sig ud, essays


En bog med opfordring til at udfolde sig med alle sine slumrende talenter. En bog om sjæl og krop, drømme, kærlighed og kreativitet.

Pluk af anmeldelser
”Rie Osteds bog er venlig, fjernt fra tidligere tiders kvindekampsbibler og derfor så vederkvægende at læse. Og der følger mange udmærkede brugsvejledninger til et godt liv med.”
Anne Victoria Birkemose, Vendsyssel Tidende

”Allerede mens læseren sidder med bogen (formår hun) at indpode sit hovedbudskab: Du ved mere, end du tror. Du kan mere, end du tror. Du tør mere, end du tror.”
Iben Friis Jensen, Fyns Amtsavis

”Det er rart for en gangs skyld at læse en bog, hvor forfatteren ikke er højtuddannet ekspert, men alligevel er klog og vidende på mange ting.”
Elsa Gade, Vores Børn

Men Anna hun lo, fortællinger

Hvorfor er der så få kvindelige dirigenter? Det er udgangspunktet for denne lille ’kvindernes historie’ fra år 0 til år 1986. Inga fra år 500 må skjule sine evner for guldsmedekunst. Sigrid fra 1556 anklages for hekseri. Andrea fra 1901 må ikke organisere sig. Eva fra 1950 bliver gravid, og det bringer hendes uddannelse i fare. Hver af de 11 kvinder giver et svar på spørgsmålet. Men Anna fra 1659 – hun lo!

Pluk af anmeldelser
”Den næsten gyldne ynde, saft og sødme, fine menneskelighed, hjertekundskab og lyse skrivekunst gør disse novelletter til en fornøjelse at læse.”
Anne Chaplin Hansen, JyllandsPosten

”Det er en storartet underholdende og uanstrengt belærende bog, der også får mændene draget ind i sammenhængen.”
Marie-Louise Paludan, Weekendavisen

”Det er en ren fornøjelse at læse. Og hendes evne til at sætte en god historie sammen, så den fanger og holder fast, fejler bestemt heller ikke noget.”
Thorkild Nyholm, Aarhuus Stiftstidende

Silke, roman

En roman om søstrene Maja med det lette sind og den omsorgsfulde Millie. De to unge spejles af to ældre kvinder, fasteren Anna og deres fars nye kærlighed Henriette. En logerende flytter ind hos Millie, og han og Henriettes ankomst i familien får fortrængt sorg og skjult jalousi til at bryde frem.

Pluk af anmeldelser
”’Silke’ er en fængslende bog om forholdet mellem søskende og mellem børn og forældre. Og om det kvindelige offermønster, som tydeligvis stadig trives.”
Marie-Louise Paludan, ALT for damerne

”… Og som sådan er ’Silke’ en prisværdig og dygtig analyse af, hvordan mange kvinder – og mænd – lader pligt og skyldfølelse skygge for glæden og kærligheden.”
Birgitte Bartholdy, Frederiksborg Amts Avis.

”Trods sine noget forenklede psykologiske portrætter er ’Silke’ en medrivende skildring af stærke eksistentielle problemer.”
Jette Gade, Fyens Stiftstidende

Kærligheden er en blå fugl, roman

Den 38-årige journalist Nanna har som andre af 1970’ernes kvinder gennemgået udviklingen fra artig skolepige til moderne, selvstændig kvinde. Da hun møder Martin, skulle hendes tilværelse være næsten fuldkommen. Men noget halter. Og hvor frigjort er hun egentlig? .

Pluk af anmeldelser
”Hun er trådt ind i dansk nutidig litteratur med et fast og sikkert skridt … hun kan se og beskrive det, hun så, og hun kan få sine læsere til at spærre de søvnige øjne op …”.
Hans Jørgen Lembourn, Aktuelt

” …en debut, man lægger mærke til: den er overalt skrevet levende og engageret og med flair for rammende detaljer om samtaler og samlivsformer i det intellektuelle København”.
Vibeke Blaksteen, Kristeligt Dagblad

”Rie Osted hudfletter sine ’ofre’ med stilfærdig sarkasme og selvironi. Hun jamrer ikke. Hun er en menneskeven. Derfor er der også en atmosfære af lys, glæde og fremtidstro over hendes nutidshistorie om mennesker i dagens Danmark.”
Annagrethe Skov, Frederiksborg Amts Avis.